Oameni nu foarte normali

Am vrut s-o citesc pe Sally Rooney după ce am văzut-o pe Youtube povestind despre modurile în care încearcă și încă nu știe cum să introducă probleme de clasă socială în proză. Așa că am luat Normal people (mai are una, Conversations with Friends, care e prima ei carte). E roman de dragoste și întotdeauna le-am citit cu suspect de mare plăcere – cred că și Rooney spune pe undeva că istoria romanului e, de fapt, istoria poveștilor de dragoste -, dar e din păcate roman de dragoste cu adolescenți, care e un gen pe care-l știu din redactări ocazionale și care suferă de micul cusur de a fi în genere complet detestabil. În afară de Dafnis și Chloe, Paul și Virginia și Tumultul valurilor, nu știu romane de dragoste cu adolescenți care să poată fi citite cu folos, iar primul e la limită.

Și-ntr-adevăr, eroii din Normal People sunt adolescenți cu drame adolescentine, deși pe măsură ce povestea avansează, îți dai seama că bătăile ei sunt puțin mai lungi, deși niciodată foarte precise. Povestea e simplă: Connell și Marianne se cunosc în liceu, se iubesc, și pe parcursul următorilor câțiva ani, care-i văd plecați din orașul natal și studiind la Trinity, în Dublin, se despart de câteva ori, se împacă, cunosc alți oameni, se îndrăgostesc de ei, se reunesc din nou, mereu prinși în straniul atașament pe care-l simt unul pentru celălalt, dar și ținuți ușor departe de distanțe pe care nu sunt suficient de înțelepți să le înțeleagă. Nu e nimic foarte neobișnuit la mijloc, dar nici ei nu sunt pe cât de normali te invită titlul să crezi.

În primul rând – suferă prea mult, la prea mare intensitate, și aproape de fiecare dată prostește (asta în ciuda faptului că despre Connell se tot repetă că e foarte inteligent, deși se comportă mereu ca o tufă și nu știe să vorbească). În general în romanele de dragoste cu adolescenți se suferă cu înflăcărare și se plânge mult, fiindcă oamenii care le scriu confundă intensitatea poveștilor cu intensitatea vieții personajelor din ele, dar eroii lui Rooney sunt mereu ori deprimați, ori pierduți, ori ducând o viață fără sens, ori bucuroși, dar pândiți de undeva, dintr-un loc secret al vieții lor, de o indispoziție generală, care așteaptă să le contamineze întreaga existență. Deprimările lor, când vin, sunt funeste. Toată cartea e parcă un laborator afectiv. Cine trăiește vreodată la intensitatea asta? Cine tremură în continuu? Cine se simte, în tristețe, de fiecare dată, ca la capătul lumii? Poate câțiva, dar nu sunt normali. Luați un exemplu: Connell îi declară la un moment dat lui Marianne c-o iubește și, după episodul ăsta, se ascunde în baie și vomită, amintindu-și cum i-a spus-o. Bravo.

În al doilea rând, personajele secundare sunt umbre, au foarte puțină materialitate. Nu e că Rooney nu observă lucruri – le observă foarte bine; rareori am văzut la un autor o distanță atât de mare între o privire psihologică ascuțită, un control foarte bun al stilului și apoi, de partea cealaltă, o caricaturizare oribilă, mai ales a personajelor secundare. Antieroii ei sunt fantoșe și nu sunt credibili. Cei răi sunt răi și nu pot fi salvați din îngusta lor poziție morală. Unii n-au nici măcar 1 (una) redeeming virtue; și tocmai lipsa asta de ambiguitate morală a personajelor negative mă face să pun cartea în categoria literaturii de gen cu care se învecinează: young adult ceva.

Cu toate astea, cartea e bine scrisă, observațiile ei sunt câteodată profunde și, în ciuda faptului că e despre dragostea dintre doi tineri nehotărâți și a faptului că se vrea (poate prea transparent) o radiografie a relațiilor moderne, am citit-o până la capăt cu curiozitate și mi-a plăcut, mai ales sfârșitul. De ce? Habar n-am.

Eu am citit-o în engleză, dar a apărut pe românește la Curtea Veche anul trecut, în traducerea Mihaelei Buruiană.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s