Cel mai sigur indiciu al abilității poetice e acela de a putea să faci zone foarte disparate ale limbii, cartiere semantice distincte să se întâlnească și să le sudezi în imagini mutante de la care nu te-ai aștepta niciodată sa te afecteze și care totuși, neașteptat, o fac. Lui Florentin Popa nu-i lipsește această abilitate și, ca orice poet bun, o știe. Îi place în plus prea mult să scrie, dar e conștient și de încărcătura culturală a titlului de scriitor, statut pe care îl detestă pentru ipocrizie și fandoseală, dar pe care alege să-l respingă cu instrumentele lui predilecte, și anume cu exagerarea poetică, în fapt încurajându-l („f mult manierism f mult balast”). Mult din ce pare radical sau inutil licențios în acest volum vine din această rezistență, care în poemul de început pare îndreptată împotriva celorlalți „scriitori”, dar care ar putea la fel de bine să fie îndreptată împotriva sa, fiindcă Popa nu e străin de mărcile de limbaj și poezie ale imaginarului poetic tradițional. Știe și asta – deși e puțin paradoxal că poetul anticonvențional din acest volum e anticonvențional în două feluri: odată în linia unei poezii a imediateții cotidiene, ca un Villon adolescent căruia îi place să se alinte, și-apoi a unui parnasianism tehno, care nu știu dacă are predecesori. Tocmai prin acest contrast pare uneori că e mai dur decât fracturiștii și mai manierist decât optzeciștii în același timp. În niciun moment nu e foarte sigur că a luat ce e mai bun din amândouă lumile, deși talentul lui îl trage mai mult spre parnasianism și în felul ăsta îl face un poet al contrastelor.

Florentin Popa, Efrafa, Charmides, Bistrița, 2017, 97 p.

La asta se adaugă o apetență pentru aglomerarea de imagini și sensuri care face uneori să pară că scrie genul de poezie convolută pentru care efortul hermeneutic ți-ar aduce mai puțin decât simpla lectură. Am mai văzut rezistivitatea asta semantică la Cosmina Moroșan – la ea mai greu de depășit, dar și mai egală cu sine. Dar poezia Cosminei Moroșan avea un sunet cu totul nou, ca atunci când auzi o melodie dintr-un gen muzical complet necunoscut și nu știi ce e diferit și inovator la ea, dar simți totuși că revoluționează ceva, cât de mic. La Popa doar cuvintele și imaginile sunt noi, inima e veche, pentru că deși are posibilitatea să scoată sunet nou din orice, i se pare că e deopotrivă dator să nu vândă realitatea pe cuvinte.

O ironie aici este că pentru genul ăsta de poezie nu ai răbdare decât dacă ai urcat treptele literare care să te pregătească pentru ea. Nu ajungi la ea refuzând istoria literaturii recente, ci parcurgând-o. Așa se face că poetul anarhist care luptă împotriva anchilozării literare poate fi recunoscut ca atare numai de o mână de cunoscători greu de intimidat, care știu la fel de multă literatură ca el, pentru că genul ăsta de poezie încărcată nu are cu adevărat deschidere. Ea crede că succesul artei autentice stă în libertatea viziunii, când de fapt stă în mod egal în comunicarea ei. (Dintre poeții buni recenți, Dan Sociu a reușit să se traducă fără să se compromită artistic, de unde și popularitatea lui; poeții de manieră descoperă adesea la sfârșitul vieții, când li se pare că trebuie să spună lucruri simple, că nu pot spune decât lucruri banale, pentru că prin poezia lor au muncit mai ales la limbă decât la puterea de observație.)

Acestea fiind spuse, sunt poeme în acest volum care sunt mai bune decât multe lucruri pe care le-am citit în poezia română contemporană și Florentin Popa are toate datele unui poet foarte bun. He’s not there yet. Pentru asta trebuie să scape de câteva anxietăți cărtăresciene, de la care a învățat mult, și să nu-și mai piardă timpul cu simulacrele de băiat rău în care se complace, la care se adaugă plăcerea de a se vedea distrugând ceea ce până mai adineaori s-a străduit să ridice. Asta nu contează prea mult însă fiindcă talentul lui nu e genul de talent care dispare și are – în plus – atât de mult din el, că poate să-l și irosească.

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s